Dimarts passat, dia 15, tinguérem la xerrada amb en Rafel Càrdeno, i ens va explicar com resoldre els possibles conflictes que puguin sorgir amb els nostres fills i filles. Aquí teniu un resum que ens ha passat en Rafel. Des d'aquí donar-li les gràcies pel seu temps, i agrair també l'assistència de totes les mares i pares que vingueren.
Deu criteris sobre premis i càstigs
- Quan una persona troba satisfacció en fer alguna cosa, tendeix a repetir aquesta conducta. Si premiem una conducta del nostre fill/a amb alguna cosa que sigui gratificant i satisfactòria per a ell/a es molt probable que es porti així amb més freqüència.
- Podem recompensar al nostre fill/a amb coses que li agradin. Per exemple : joguines, llibres, segells, caramels, doblers, pintures, material esportius, un menjar que li agradi, etc.
O podem fer-ho permitint un “extra” en les seves activitats normals; com per exemple: veure tal o qual programa de TV, anar-se a dormir un poc més tard, anar al cinema o al circ, deixar-li jugar amb la consola un dia feiner.
Però els premis més eficaços són aquells que suposen per al nin/a una mostra d’afecte, d’interès, de lloança, de felicitació per part dels pares i adults.
Poden ser per exemple:
Frases d’ànim i felicitació: “ molt bé..., així m’agrada..., enhorabona..., ànim”
Mostres d’afecte: una besada, una abraçada, un cop de mans, un somriure, un copet a l’esquena, etc...
La promesa de participar amb ells/es amb alguna cosa, un joc de taula, lectura, etc... Aquets tipus de premis són els que més influeixen en la conducta dels fills. Per això utilitzem o no altres premis, dóna sempre preferència a tot tipus de premis que suposa mostres d’atenció i afecte cap al teu fill. - Cal tenir present que no hi ha dues persones iguals, i el que per una persona es motivador, pot esser que per una altra no ho sigui.
Filant mes prim podem dir que en algunes ocasions un premi pot ser enriquidor i en altres ocasions no. - Premiem al nostre fill/a durant o immediatament després de fer alguna cosa que vols que faci o que desenvolupi com a hàbit
- Però no podem passar-nos tot el dia premiant als nostres fills/es cada vegada que fan alguna cosa que ens agrada, perquè si s’acostumen a això pot ser “deseducatiu”, perquè una vegada suprimides les recompenses, poden deixar de comportar-se com nosaltres trobam correcte. La millor manera de contribuir a que desenvolupin un hàbit determinat es estimular-los amb alguna ostra d’atenció de tant en tant i amb intervals diferents. Amb això es pot aconseguir més fàcilment que es portin bé i que comencin a adonar-se de perquè cosideram bona aquesta forma d’actuar.
- Quan d’una acció es treu una conseqüència desagradable per a un, una persona tendeix a no repetir-la. Per això podem pensar que els càstigs són una eina pedagògica a utilitzar. I podem dir que si, que els càstigs són eficaços si s’empren bé.
- L’efecte del càstig, és amb freqüència, fulminat, l’acció que es vol evitar, acaba immediatament. Per això alguns pares s’acostumen a castigar molt sovint: crits, amenaces, o utilitzant alguns tipus diferents de càstigs immediats i durs.
- Però alerta, no podem utilitzar el càstig com a única eina per a corregir al teu fill/a, ni com a mètode habitual. L’ús freqüent del càstig no és eficaç per a canviar la seva conducta, a l’inrevés, té efectes lamentables que sense cap dubte, no desitges, per exemple:
a. Dura poc, el nin/a suprimeix la conducta durant un temps, però aviat tornar a actuar de la mateixa manera.
b. Exigeix cada vegada càstigs majors, es dóna un cercle viciós mal de rompre: Mala conducta - càstig - repetició de la mala conducta - càstig més dur - repetició de la mala conducta - càstig més dur....
c. Les relacions entre les fills/es i pares es refreden i poden donar-se casos de rebuig afectiu, origen de problemes més seriosos. - No cal deixar-nos dur per els nervis. Abans de castigar procurem dominar-nos i si fa falta prendre un temps de reflexió que t’ajudi a veure les coses amb més calma i a certa distància . Això serà especialment important si el teu fill es major i es tracta d’una conducta que consideres greu.
- Hem de procurar ser conseqüents amb nosaltres mateixos i tractar de mantenir un criteris clars en la teves conducta cap als teus fills. Poques actituds hi ha més deseducatives com posar una sanció amb severitat a una conducta que abans era indiferent, o pitjor que abans hagis animat a fer.
Així mateix, també es perjudicial el costum de que el pare desaprovi el que la mare ha fet o viceversa. Malgrat en la parella hi hagi conceptes distints sobre com educar al fills, cal arribar a un consens sobre la conducta, i si hi ha discussions, enfora d’ells, davant els fills hem de ser una pinya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada